کودک مانند شاعر، ابزار خویشتن است | نگاهی به کتاب «بوم‌شناسی تخیلات کودکی» اثر ادیت کاب برنامه تلویزیونی؛ سیمای انتخابات راوی حماسه حضور در روز انتخاب + جزئیات ساز «قاصدک» | نگاهی به اجرای موسیقی اصیل ایرانی در پردیس تئاتر اردیبهشت مشهد حکایت نامزد انتخابات و پس گردنی انتقامی ما همه از این شیرینی حق داریم ساعت گران‌قیمت بهرنگ علوی در «جوکر ۲» + عکس زمان پخش و تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۳) کدام فیلم‌های سینمایی با موضوع انتخابات ساخته شده است؟ فلسفه، در جستار و داستان و رمان | معرفی سه کتاب تازه از نشر «خوب» «ناخن‌ها» فیلم اختتامیه جشنواره کارلووی واری شد درباره کتاب «کودک دریا» و درسی که به آدم بزرگ‌ها می‌دهد فیلم‌های سینمایی آخر هفته (۷ و ۸ تیر ۱۴۰۳) + خلاصه داستان و زمان پخش «جمشید هاشم‌پور» در بستر بیماری + عکس زمان پخش و تکرار سریال شب دهم در ایام محرم پخش مجموعه مستند «مهمان علی» از شبکه‌های سیما برادران «فرار از زندان» با سریال «بازگرداندن» روی آنتن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ شرکت‌کنندکان خانم فصل ۲ «جوکر ۲» احسان علیخانی چه کسانی هستند؟ نویسنده کتاب «اینجا جای خوابیدن نیست»: نویسنده اگر معترض نباشد نمی‌تواند داستان زیبا خلق کند
سرخط خبرها

نگاهی به فیلم‌های پرفروش ۲ دهه سینمای ایران | روندی تکراری با پیشتازی کمدی

  • کد خبر: ۱۷۰۶۶۲
  • ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
نگاهی به فیلم‌های پرفروش ۲ دهه سینمای ایران | روندی تکراری با پیشتازی کمدی
همواره فیلم‌های کمدی، نه تنها با استقبال خوبی از سوی مخاطب روبه رو می‌شوند، بلکه کمک بزرگی به گیشه سینما و فرایند صنعتی شدن سینمای ملی کرده اند.

طی سه ماه ابتدایی امسال، از میان شانزده فیلم جدیدی که به روی پرده رفتند، تنها چهارفیلم کمدی حضور داشته که همین اتفاق، همواره به محلی برای اعتراض به شورای صنفی نمایش تبدیل شده است. منتقدان به این انتخاب‌ها می‌گویند که برای مناسبت هایی، چون نوروز، عید فطر و آغاز تعطیلات تابستانه، باید مانند سالیان گذشته، نمایندگان بیشتری از سینمای کمدی حضور داشته باشند نه اینکه فقط ۲۵درصد از آثار، مربوط به فیلم‌های کمدی باشد. درباره گیشه شانزده فیلمی که امسال نمایش داده شد، ۲۰۹ میلیارد تومان آن در اختیار سینمای کمدی و ۶۳ میلیارد تومان نیز به سینمای اجتماعی و کودک تعلق دارد.

اگر بخواهیم این آمار را کامل‌تر کنیم و فیلم‌های کمدی سال گذشته را که در سینمای امسال نیز نمایش داشتند بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که از مجموع گیشه امسال، ۲۲۵ میلیارد در اختیار آثار کمدی و ۷۵ میلیارد نیز در اختیار سینمای اجتماعی و کودک است، البته در این آمار باید به این نکته مهم اشاره کرد که سرفصل‌های زمانی خوب نظیر عید نوروز، عید فطر و آغاز تعطیلات تابستانی، زمینه را برای استقبال بیشتر از آثار کمدی فراهم آورده است.

البته این گزاره برای تمام کسانی که حتی آشنایی حداقلی با گیشه دارند، مبرهن است که همواره فیلم‌های کمدی، فروش به مراتب بیشتری نسبت به دیگر گونه‌های سینمایی دارند. در گیشه جهانی نیز وضع به همین منوال است و این رویکرد، موضوعی نیست که فقط در انحصار سینمای ایران باشد. نیاز مردم به شادی و تماشای فیلم‌های کمدی، در هر دوره‌ای وجود داشته است و حتی آثار کارگردانان شاخصی، چون داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، اصغر فرهادی، سعید روستایی و... نیز در جدول فروش، پایین‌تر از آثار کمدی قرار می‌گیرند.

برای مشخص شدن این رویه ثابت، نگاهی به گیشه ۲دهه اخیر سینمای ایران داشته ایم که این آمار نیز نشان می‌دهد از مجموع ۱۰۰فیلم پرفروش و پرمخاطب دو دهه اخیر سینمای ایران، ۶۷ درصد، آثار کمدی بوده اند. از میان ۱۰۰ فیلم پرفروش و پرمخاطب بیست سال اخیر سینمای ایران، ۶۷ فیلم را کمدی‌ها تشکیل می‌دهند. اگر ۱۰فیلم پرمخاطب هر سال را در نظر بگیریم، این آمار به بالای ۷۰درصد نیز می‌رسد.

همچنین طی دو سال از این بیست سال، هر پنج فیلم پرفروش سال، آثار کمدی بوده اند. برای هفت سال نیز چهار فیلم از میان پنج فیلم از آثار کمدی بوده است. طی ۹سال هم سه فیلم از پنج فیلم، کمدی بوده اند. سال۱۴۰۰ که سینما به دلیل کرونا، اکران چندانی نداشت، ۲ فیلم کمدی، پرفروش شد و برای سال۸۹ نیز تنها یک فیلم پرفروش، در جمع پنج فیلم برتر قرار گرفته است.

همواره فیلم‌های کمدی، نه تنها با استقبال خوبی از سوی مخاطب روبه رو می‌شوند، بلکه کمک بزرگی به گیشه سینما و فرایند صنعتی شدن سینمای ملی کرده اند. در چنین اوضاعی و درحالی که کشور به تزریق نشاط و شادی نیاز دارد این انتظار وجود دارد که فیلم‌های کمدی بیشتری نمایش داده شود که متأسفانه تنها چهار فیلم کمدی برای سال جاری به روی پرده رفت که از این تعداد، تنها دو کمدی موفق به جذب مخاطب حداکثری شده است؛ فیلم «فسیل» که از ابتدای امسال روی پرده است و «شهرهرت» که اکنون دو هفته است به نمایش درآمده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->